Прочетен: 1766 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.07.2013 11:18
Сложната и пълна с величие и сгромоли, напоена с много мъдрост и страдания история на еврейството е едно от най-интересните исторични явления на старата и средновековна история. И не за това ли Вехтият завет е книга, в която за всички времена ще има какво да интригува човешкия дух! А еврейското средновековие с главоломната метафизика на Кабалата е една от странните и големи страници от културната история на човечеството.
Носещо гордото съзнание за своя мисия, еврейското племе е понесло скрижалите на божи заповеди, обособило се е след разгрома на своето ядро в пръснатите по цял свят общини на гетото, където еврейският дух се пази и култивира като свята традиция.
Така, макар и приобщено към културата на народите, гдето еврейските клонки са се установили, еврейството пази ясни свои самобитни черти, които са и негова гордост, и негова беда.
Племе даровито, богато на опит и дръзновения, еврейството е дало във всички отрасли на живота свои висши представители, които са гордост и за целия човешки род. Абстрактна философия и делничен практицизъм, художество и точни науки, съзерцания и революционен подвиг имат в своите страници записани имена на евреи, които безспорно говорят за богатите и ценни заложби в душата на тия, които често останалите мерят с подценка и пренебрежение.
Но за да поличи какви възможности са открити за дело в живота, еврейството даде със своето палестинско царство пример, който дълбоко поразява. Ето:
Там, в щастливата Арабия, гдето щастието е било сами мираж, а действителността — сурова борба с една мащехa, природа-скъперница, за да даде на човека охолно съществуване, там се даде къс земя на евреите, за да осъществят своя блян: да имат своя държава.
И виждаме, че с хиляди хора — и неуки, и учени — еднакво се заемат да направят от пустинята плодородни селища. Легендата, че евреинът е негоден за земеделска работа — пропадна. Защото тия плантации на портокалови гори, на земеделски култури са дело на една воля за победа и на една упорита борба със земята, които трогват и учудват.
А строителният подвиг на градове като Тел-Авив е плод на усилието и вярата, където умът и здравата мишца направиха съюз, за да изградят дело, което сочи за жизнените сили на един непознат народ.
Евреинът в Палестина доказа, че влага еднакво ценене и гордост в грубия ръчен труд и във висшето духовно търсене. Тия инженери, прависти, университанти, които редом до скромния неучил свой сънародник копаха, зидаха,прокарваха пътища, канали, кабели, са ободряваща проява на висши човешки качества и добродетели.
Но малка е Палестина за цялото еврейство. Еврейството и занапред ще продължава да съжителствува с тия среди, в които е поселено, за да приобщи своите усилия за общ възход.
И най-странното противоречие на нашите дни е, че не са престанали от време на време изблици на възродено средновековие, които позорят нашия век на нравствено освободени и духовно въззети човешки съзнания.
Но ще мине тая огница и в просветлението на една по-човешка задруга ще се види, че когато всички са равни пред законите на една страна, всички еднакво сьдействуват за нейния напредък и благополучие.
1936
Проф. д-р Асен Златаров
Статията е поместена във "Вестник на вестниците", бр.80, 5.IV. 1936 г. - в една от вътрешните страници.