Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.03.2014 18:36 - НЯКОИ СПОМЕНИ ЗА МАЙКА МИ - OT ИВАН ВАЗОВ
Автор: kova4ev2012 Категория: Други   
Прочетен: 2075 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 17.03.2014 18:56


image


 
НЯКОИ СПОМЕНИ ЗА МА Й К А М И

От Иван Вазов 

 [1] Непубликуван ръкопис в архива на Иван Шишманов 

 

Едвам я помня каква беше, когато бях още пет-шестгодишно дете. Смътно само си представям млада, двайсетгодишна жена, винаги обточена в басмяна рокля с ярки цветове, спрет­ната, с приятно лице, макар и не красиво, с жив поглед и пър­гави движения. В неделя и в празници си туряше на главата модния тогава фес с отсечен връх, препасан с копринено зеле­но чевре (мода, възприета от гръцките кокони в Пловдив), облачаше тъмноморав сукнен кожух с предници, обточени с лисичи кожи, с плитки лустрени обуща; на шията с две върви жълтици, под които висеше голям пиндар. Приказлива, със звучен, приятен глас. Нейното появяване или присъствие в къщата пръскаше атмосфера от радост и оживление. Някакви лучи идяха от благият й поглед. И аз я обичах и вярвах, че никоя майка не е така хубава и добра, както моята.  

Като сички сопотненки от по-заможните, от еснафските се­мейства, тя беше примерна домакиня: работлива, пестовна, пъргава, къщовница и вечно занята с домашните грижи. Ко­гато наближаваше голям празник, тя сменяше басмяната ярко цветна рокля със сукман (аз мразех да я гледам в сукман) и зафащаше заедно със слугинята да чисти къщата. Требеше, раздигаше постелки и мендери, набиваше с бяла или синя глина стените към двора. Понеже децата идяха едно подир друго (аз бях първенецът) и грижите й се увеличаваха, заедно с тях и енергията й. Шиеше дрехите им от нов плат, или прекроени от стари дрехи — нейни и на баща ми, — кърпеше ни, всяка събота в скромното хамамче сваряваше вода и ни миеше гла­вите. Когато зафанахме да ходим на училище, тя ни ушиваше торбички, за да носим в тях обядът си, обикновено хляб, маслини или пък сирене, и лук и сол и миродия. Това ставаше зимно време, за да не слазяме от училището, построено на ви­сок хълм, край града, до което се отиваше по безконечни ка­менни стъпала, често поледенели. Ако някой от нас не идеше на училище, или се върнеше преди време, очакваха го викове и укори жестоки, като че е извършил престъпление! Един път чух майка си, че казваше на някоя жена: «Добре, че е дал бог училище, та барим колко-годе да си видя работата, а то като са тука децата, такъв  врангълък дигат. . .» 

А ние, когато нямаше училище, ставахме нетърпими с бор­бите си, с боевете си, с виковете си, с обръщането къщата нао­паки. Тогава майка ми нямаше мир. Тя нямаше мир и при гот­венето ястия на огъня. Пак борба, тичания, безпорядък. Напразно бяха нейните молби и заповеди да стоим мирни. Най-после тя прибягна до едно героическо средство, за да ни уми­ри: поръча на циганите да й направят една голяма маша (дилаф). И с това оръдие тя блъскаше през ръцете, по гърбовете, дето завърнеше. Тоя възпитателен дилаф ни пропъждаше и ние я оставяхме спокойна.

По-преди казах, че майка ми беше равна по къщовничество със сички сопотненки: тя се отличаваше от тях — и смея да кажа, от сичките — по ранното си умствено развитие и по лю­бовта си към книгите. 
Дори до женитбата си тя е била безграмотна — в Сопот нямало още девическо училище.

Първо­начални познания от азбуката и по четене й дал по-старият й брат Георги, който скоро обаче заминал на търговия във Влашко. Майка ми обаче продължавала, и страстно, самооб­разованието си чрез четене разните книги, които попадали в ръцете й, и като мома, и като женена, помня, че тя минуваше за най-учената. В празници събереше в дългата соба в бащината си къща, съседната с бащината ми, около десетина и повече млади като нея жени, сродници и приятелки, и им четеше бавно със звучния си глас, при общо напрегнато внимание, «Памела оженена», «Синтипа философа», или «Александрията» (тогава сички проливаха сълзи над смъртта на Александър Маке­донски и над скръбта на коня му Буцефала), или пък «Хитро­стите на височайшаго Бертолда» (и тогава сички премираха от смях). По-после тя се беше залюбила в «Телемаха» (първия, Пиперовия превод). Седяща до прозореца в нашата къща, тя по цели часове се углъбяваше в тоя прочет. Тя го четеше с глас и на мене, като ми обясняваше непонятните думи. Нейната наивна доверчива душа зимаше за истински факти и съществува­нето на Калипеса и нимфите й в пещерата, и богинята Минерва, и другите митологически лица във Фенелоновата книга. Аз споделях тая вяра дори до петнайсетата си година, и гор­чиво беше разочарованието ми, когато узнах, че сички тия пое­тични образи са измислица. . . Но книгите не падаха от ръцете й, въпреки нарасналите домашни грижи. Тя сега ми четеше Славейковата «Смесна китка», като бе научила наизуст него­ви стихотворения, също и «Песните на Осияна», печатана в същата книга. Чини ми се, че от майка си възприех и аз страстната любов към книгата и изпитах първата непонятна прелест на поезията. . .
 

Ако майка ми беше вече доста начетена и с доста развит литературен вкус, тя остаяше много назад в писането, на което сама се бе научила, и се бунтуваше против всяко правописание в писмата си и началните букви в началото на фразата или на собствените имена ги пишеше с малки букви. В това простително невежество си остана и докрай. Но пак далек надминуваше баща ми, самоук също, който и докрай продължаваше да пише търговските си писма с черковни букви и без никаква следа от какво-годе правописание.  

Обичаше със страстна любов и природата майка ми. Най- щастлива се усещаше, когато излазяхме семейно на разходка, в хубавите околности на Сопот, в полите на Стара планина, при сопотския манастир «Св. Спас» или в «Сарая» на зелените ливади под ореховите широки сенки. Очите й бягаха по върхове­те на планината и дълго се спираха очаровани в околните кра­соти. Тая нейна любов към картините на природата се засили по-после и тя казваше на жените и на мъжете, които ни бяха другари, сочейки към красотите: «Гледайте, гледайте.» Май­ка ми беше поет по душа при лицезрението на природата, та­кава си остана и докрай. Тя често ми разказваше, че България е най-хубавата земя на земята (а тя не беше виждала никоя друга земя) и затова, казваше тя, сичките царства искат да я превземат! И аз й вярвах тогава.  

Майка ми не обичаше само да чете песни, тя и пееше. Имаше прекрасен сопран, беше отлична песнопойка, за такава минуваше и при другите жени. При весели събрания от съседи и роднини тя непременно беше канена да пее, и тя пееше с охота, и с въодушевление. Малко бяха тогава песните: «Престанете, невинни окол мене птичета» (Зафиров), «И гледайте, братя мили, що се вее там на брега» (Друмев), «Българио, мила май­ко, ще ли още ти да спиш?» Или пък любовните от Петка Сла­вейков: особено тях баща ми с наслажденне слушаше. Доста, грубичката еротика в тие песни се слушаше и гълташе без скан­дализиране, тя не засягаше сърцата, а само мелодиите пленяваха. 

Отношенията между майка ми и баща ми бяха винаги се­риозни. Никакъв, даже най-малък израз на нежно чувство пред децата. В къщи никога не се чуваше реч за любов. Произна­сянето на тая дума се считаше неприлично и само развратен човек можеше да си позволи да я изрече. Един непонятен свян владееше синца ни. Тоя свян се присади в душата ми за дълги години по-после. Той се отрази и на лириката ми, когато зафанах да я пиша. Когато исках да пиша за любов, винаги усе­щах стеснение, при мисълта, че като се напечатат песните ми, майка ми ще ги чете (от баща си се не боях, защото той не че­теше такива непотребни работи). И аз само прикрито пишех за любовните си чувства. В 1880 г., бидейки председател на ок­ръжния съд в Берковица, аз обаче пратих Хр. Данову за напечатване лиричната ми сбирка «Майска китка». В нея имаше няколко еротични стихотворения, между тях и едно, посвете­но на някоя си Рафие, мома туркиня от шантан в Русе, дето служех, преди да дойда в Берковица. След няколко време по­лучих от майка си едно сърдито писмо. Тя чела «Майска кит­ка» и ми казваше: «Как не беше те срам да пишеш за тие про­клети читакини!» Аз разбрах, че тя се беше помирила с дру­гите еротични песни, но за тая, за туркинята, само се възму­щаваше. Нали турците преди две години бяха изгорили къща­та ни и убили баща ми в Балкана? 

В турско време аз се затварях от баща си в една стаичка и пишах стихове. Пишах повечето ноще. Работях някаква драма в стихове: «Светослав Тихо». Майка ми, при отсъствието ми, влазяше в скривалището ми и четеше каквото съм писал. Беше й се харесало. След вечеря отивах пак, скришно, да работя в стаичката, но често свещта догаряше и аз остаях в тъмнината. За това майка ми преглеждаше отрано имам ли свещ, и ако нямах, поставяше ми едно фенерче на масичката.  

Аз страдам от неизлечим мързел за писане писма. Майка ми, напротив, водеше вечно кореспонденция с пръснатите си по разни страни синове и дъщери (Сопот, Петроград, Бухара, Алжир, Одеса, Пловдив, София). Тя считаше за приятен дълг, пишейки на някой син или дъщеря, да предаде в писмото си какво й пишат другите. Така, чрез нея, бяхме винаги осведо­мени един за друг. Тя беше един вид Agence Havas на нашето пръснато семейство. Истина е, че почти всички ние бяхме неизправни и на пет нейни писма отвръщахме с едно. Но тя беше неуморима. Кореспонденцията й доставяше вътрешно удовол­ствие или разтуха сред многобройните домашни грижи. И ви­наги в писмата й, напоени с тъга, не липсваха съвети, ободре­ния и практически смисъл, едно преобладающе нейно свой­ство. Тя даже понякога строго съдеше. Методична и точна по навик, тя в едно тефтерче, като в изходящ журнал, бележеше датите и съдържанието вкратце на писмата си, а получените писма съхраняваше грижливо. Тая добродетел на редовност никой от нас не можа да усвои. Тая нейна кореспонденция престана само когато сички ние се прибрахме около нея в София.  

В София, може да се каже, че животът й беше най-пълен, ако не най-щастлив. Тя се радваше, че е обиколена от челядта си, тя се гордееше, че ние изобщо се радвахме на добро обще­ствено положение и на почет и от хората. Пречеше й само че­стото боледуване. През такива тъжни часове, не можайки лично да следи домашните интереси и задължена да пази стаята или да почива, тя намираше единствено развлечение в четене книги, и най-много четеше моите. И само тях — о свещен май­чин егоизъм — намираше хубави. «Под игото» го беше проче­ла много пъти и намираше особена наслада да отгатва кои дей­ствителни лица от Сопот се крияха под измислените имена. Четеше усърдно и стихотворенията ми в «Пряпорец и гусла», «Тъгите на България» и «Избавление», оставили в душата й най-дълбоки впечатления. Много тя знаеше цели наизуст, а на някои беше намерила и глас и ги пееше, когато беше самотна. Бледното й лице се осветляваше от лучите на щастие, когато гости й говореха пофални думи за мене. По желанието на кня­гиня Мария-Луиза тя й се представи в двореца. Каза ми, че поискала да цалуне ръка на княгинята, но тя не дала и цалунала ръката на майка ми. . . Празнуването на моя 25-годишен юбилей беше най-светлия ден в живота й.  

На 1897 г. станах министър в Стоиловия кабинет. Майка ми се радваше, естествено. Но положението й стана малко мъчно. Постоянно просители и просителки идяха да я молят за хода­тайство пред мене. Милостива, както беше, тя обещаваше, тя ме молеше. Разумява се, аз не можах да удовлетворя сичките й ходатайства. Тя страдаше от това и се чудеше как да отпра­ти хората с празни ръце.  

Дълбоко религиозна и благочестива, тя не пропущаше слу­чай, когато бе здрава, да ходи на църква. Кога не можеше, тя четеше евангелието, светчето (пред лягане) и томът с проповеди от Софрония(?). Или седнала на ниския си мендер, до прозо­реца, с папка на коляното, тя пишеше своя дневник, собствено страданията си след разорението на Сопот през Руско-турската война. Тя казваше: «Когато свърша това, четете да видите как­во е тегло теглила майка ви. . .» От устните й разкази аз знаях това, но ни тогава, ни по-после нямах куража да прочета днев­ника й. Това сторих еднаж преди година през март месец. (Че­те ми го и д-р Иван Шишманов, в свой препис, дешифрирал с доста мъка нечетливите й слова и лишени от пунктоация фрази.) 

Балканската война я завари много зле болна. Тя вече боле­дуваше от две-три години кога по-тежко, кога по-леко. Но мно­гото грижи през живота й и осемдесетгодишната й възраст сло­миха най-после нейния издръжлив организъм. (Тя бе преживяла баща, майка, братя и сестра — целия си род.) Когато два­мата ми братя, офицерите Владимир и Борис, дойдоха да се простят с нея, отивайки на бойните полета, тя със сълзи па очите ги благослови и им каза: «Ех, отечество е това. Иде­те!. . .» После залепи очите си на прозореца и жадно ги изпра­ща с погледи, додето се изгубиха на улицата. Това последньо сътресение може би ускори кончината й. Един час пред да умре, аз бях при леглото й. Тя беше страшно изтощена, но в пълно съзнание. Направи усилие да говори и със задавен, глух глас ми каза: «Досега сте живели в братска любов, живейте тъй и занапред, синко!» Това бяха последните й думи, които чух . . .

След половина час падах плачущ на колене пред нея и цалувах студената й ръка. . . 

Това беше на 6 ноемврий 1912 г. 

Когато бях дете още, майка ми, помня, често ми говореше, за България.

— България е най-хубавата земя на света, за това всич­ките народи ни завиждат.

Тия думи се втълпиха тогава в ума ми.

Отде знаеше тя това? Тя не беше видяла България, тя знаеше от България само родния ни градец Сопот, нито беше чела някаква книга с описанието на България, защото тогава нямаше такава. Но тя ни твърдеше това с такава увереност!

И аз й повярвах.

И в моята крехка детска душа отрано се вкорени убеждение­то, че България, моето отечество, е най-хубавата земя на света. Кои «сички народи й завиждаха», как й «завиждаха» — това не знаех и не се питах. Доста ми беше да зная онова, което знаях. И аз се гордеях, че имаме такава хубава земя, че съм роден в най-хубавата земя, и като се гордеях с нея, аз я и обикнах. Аз бих я обичал и грозна да беше, обичал я бих за страданията й вековни, за миналото й славно и тъжно, обичал я бих за на­деждите й и за вярата й в светло бъдеще и за борбите, чрез които то щеше да се постигне. Но аз тогава бях малък и сичко това ми беше неизвестно, та и непонятно. Хубостта обаче, по­нятие неотвлечено, беше достъпна за моите детски възприятия. А там, дето е красота, наблизо стои и съчувствие, обич.

Из книгата на Иван Д. Шишманов - "ИВАН ВАЗОВ - СПОМЕНИ И ДОКУМЕНТИ", 1976 

 

Подготвил за печат: КРИСТИАН КОВАЧЕВ 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kova4ev2012
Категория: Други
Прочетен: 333640
Постинги: 371
Коментари: 23
Гласове: 143
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930