Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.07.2013 17:37 - ВАСИЛ ЛЕВСКИ - 12 КАРТИНИ ОТ ЖИВОТА НА ГЕРОЯ - КАРТИНА 7
Автор: kova4ev2012 Категория: Други   
Прочетен: 1049 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 03.08.2013 09:57


 image

 

ВАСИЛ ЛЕВСКИ - 12 КАРТИНИ ОТ ЖИВОТА НА ГЕРОЯ

АЛ.ТИХОВ, 1940

Цялата книга може да свалите тук: image

 

image  

 

Картина седма

 

Действуващи лица:

 

НАЙДЕН ГЕРОВ (руски консул)

 

ГАВАЗИН

 

ЛЕВСКИ

 

Руското консулство. Найден Геров е консул. Канцеларията на консулството. Найден Геров пише наведен над масата,

 

ГАВАЗИНЪТ — Господин консуле, един дрипав селянин ви дири.

 

НАЙДЕН ГЕРОВ (обръща се). За какво ще ме дири по това време, дрипав селянин ...

 

ГАВАЗИНЪТ — Кара вълна. Каза, че сте поръчали да ви донесе вълна.

 

НАЙДЕН ГЕРОВ (поклаща глава). Такова нещо не си спомням . . . но доведи го да го видя . . . (гавазина излиза и той пак се навежда над масата).

 

След малко гавазина довежда селянина, в същият момент магаренцето изревава до портата.

 

ГАВАЗИНЪТ — Ето го човека, който ви дири.

 

НАЙДЕН (се обръща, и го изгледва от главата до петите). Е, вълна ли сте ми докарали?

 

ЛЕВСКИ — Да, господин консуле.

 

НАЙДЕН - Но, аз не съм поръчал вълна... Защо ми е. Вълна не ми трябва. Трябва да сте сгрешили.

 

ЛЕВСКИ — Вие ще си припомните добре, че ми поръчахте, но аз искам насаме да ви припомня при кой случай . . . (погледва към гавазина).

 

НАЙДЕН (кимва с глава на гавазина да излезе).

 

НАЙДЕН (на Левски). Кажи сега да видим, кога съм поръчал тази вълна.

 

ЛЕВСКИ — Не ме ли познаваш, господин Геров.

 

НАЙДЕН — Не мога да те позная .... Кажи кой си?

 

ЛЕВСКИ — Дякон Левски.

 

НАЙДЕН (остава изненадан). Ти ли си Дяконе? Що-щеш по това време тук. Турската власт те дири под дърво и камък. А ти свободно се разхождаш като търговец на вълна . . . Хайде тогава донеси вълната. Ами магарето какво ще го правиш. Да не дириш и за него покровителство? . . .

 

ЛЕВСКИ — Нито вълната ми е потребна, нито магарето. Кажете на гавазина да свали вълната, ако иска, а на магарето да завие юздата, да го шибне веднаж и то ще се изгуби в мъглата . . .

 

НАЙДЕН — Покровителство дириш нали? Нали ви думах аз . . . Седете си мирно . . . Ето сега, изклаха ги . .

 

ЛЕВСКИ — Но, те умряха достойно, тъй както трябва да се мре. Така като се научи българина да умира, ще изкове своята свобода . . .

 

НАЙДЕН — Сега ще бъдеш консулски слуга и ще внимаваш ...

 

ЛЕВСКИ — Няма да се засрамя. Давай работа, още сега ще почвам . . .

 

НАЙДЕН (повиква гавазина. И след като последния се появява на вратата). Този селянин, от сега е наш слуга. От магарето ще стовариш вълната, а самото магаре ще пустнеш да си иде. То било дресирано магаре и само си ходило . . .

 

ГАВАЗИНА — Още сега ще го сторя, господин консуле.

 

НАЙДЕН — И ще донесеш хубави руски дрехи .. . (гавазина излиза).

 

НАЙДЕН (потрива брадата си). Така ... Да би мирно стояло, не би чудо видело ... Че с такава чета събаря ли се това царство проклето, бе момчета.

 

ЛЕВСКИ — Събаря се, господин Геров, събаря се - Като гнило дърво ще рухне.

 

НАЙДЕН — Но ето избиха ви ...

 

ЛЕВСКИ — Нищо от това. Много пъти по толкова ще измрем и ще скъсаме оковите на черното робство. Мрем ние, мрат и те. Търпим ние, мачкат ни те .

 

НАЙДЕН (навежда глава). Не зная, по този път, де ще му излезе края . . .

 

ЛЕВСКИ — Аз съм дълбоко убеденъ в успеха на делото. Стотици комитети вече съм основал. Хиляди ще станат. Сега малко като утихне, пак тръгвам . . .

 

ГАВАЗИНА (влиза). Вълната снех и прибрах, а магарето пуснах да си иде само.

 

Геров и Левски се засмиват.

 

ГАВАЗИНА — И правда, я такой умен осел в русия не видял. Ето облеклото, (подава го на Левски)

 

ЛЕВСКИ (бързо го облича, нахлува руската шапка и заприлича на гавазин).

 

НАЙДЕН — Виж какъв слуга имаме вече.

 

ГАВАЗИНА — Вот, цел казак . . .

 

ЛЕВСКИ — За делото и на босяк ставам и на маймуна даже. Дайте сега работа . . .

 

НАЙДЕН (става). Нареди го сега на работа (излиза)

 

ГАВАЗИНА — Вот сега тебе метло. Хайде помети канцеларий.

 

ЛЕВСКИ (взема метлата и бързо започва да мете и запява):

 

Богдане, Бог да те убие . . .

 

ЗАВЕСА

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kova4ev2012
Категория: Други
Прочетен: 331679
Постинги: 371
Коментари: 23
Гласове: 143
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031